مسواک نرم یا سفت !

Soft-or-hard-toothbrush-3-1200x675.jpg

مسواک نرم یا سفت !

کدام انتخاب بهتری است ؟

هنگام انتخاب مسواک باید به اندازه و نوع الیاف آن دقت کنید. الیاف سر مسواک در سه نوع نرم، متوسط و سخت تولید میشود.

– در حالت عادی بهتر است از مسواک با الیاف یا موهای نرم و متوسط استفاده کنید. اگر هم دندانها و لثه شما حساس است، حتما باید از مسواک نرم استفاده کنید.

– مسواک هایی با الیاف سفت و ضخیم برای افراد عادی اصلا مناسب نیستند زیرا باعث سایش مینای دندان و تحلیل رفتن لثه ها میشوند.

– مسواک های سخت بیشتر برای افرادی مناسب است که دندانهایشان رنگ گرفته و یا دندان مصنوعی دارند.

نکته: هر چه تراکم الیاف مسواک بیشتر و اگر الیاف ابتدای سر مسواک و الیاف های کناری نسبت به سایر قسمت های مسواک بلندتر باشند دندانها بهتر تمیز میشوند.

Soft or hard toothbrush!

روزی چند بار مسواک بزنم ؟

مسواک زدن دندانها دو بار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه اساس اصول بهداشت دهان و دندان مناسب را تشکیل میدهند. سالم نگهداشتن بخش های دیگر دهان مانند لثه ها هم میتواند از طریق جلوگیری از گسترش میکروب ها و بیماری ها، به سلامت کلی دهان و دندان کمک کند. پزشک برای داشتن دهان و لبخند سالم توصیه میکند که؛ دندانهای خود را دو بار در روز با یک مسواک نرم بشویید. مسواک شما باید اندازه و شکل آن متناسب با دهان شما باشد تا بتوانید به راحتی به همه نواحی دسترسی پیدا کنید.
– هر سه یا چهار ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید چراکه یک مسواک فرسوده کار تمیز کردن دندانهای شما را به درستی انجام نمیدهند.
– حتما از یک خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
– بین دندانها روزانه با نخ دندان و یا پاک کننده بین دندانی تمیز کنید. باکتری هایی که باعث تخریب دندان میشوند، بین دندانهایی که موهای مسواک دسترسی  ندارند، قرار میگیرند اینکار کمک میکند تا پلاک و ذرات مواد غذایی از بین دندانها و زیر خط لثه پاک شود.
– یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و مصرف میان وعده ها را محدود کنید. به طور منظم برای تمیز کردن و معاینه دهان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
به طور کلی دو بار در روز مسواک بزنید. البته تعداد دفعات بستگی به رژیم غذایی، دفعات غذا خوردن و سلامت کلی دهان و دندان دارد. پس از هر وعده غذایی و بعد از مصرف میان وعده های شیرین، ترجیحا مسواک بزنید.

اشتباهات پر تکرار در مسواک زدن

1- شستن زیاد بعد از مسواک زدن: با هربار شستن دهان بعد از مسواک، مقداری از فلوراید مفیدی که باید روی دندان‌هایتان بماند را به بیرون خارج می‌کنید. پس با یک یا دو بار شستن، کف را کامل از دهانتان خارج کنید.

2- استفاده نکردن از نخ دندان: نخ دندان حداقل یکبار در روز نیاز است تا پلاک بین دندان‌ها از بین رود.
پلاک از طریق مسواک زدن برداشته نمی‌شود. و به رسوبات سخت تبدیل می‌شود و بهترین مکان برای رشد باکتری است.

3- نگهداری مسواک در توالت: نگهداری مسواک در توالت آن را آلوده می‌کند. گذاشتن درب روی مسواک، باعث کاهش این مشکل می‌شود هر چند بهتر است مسواک خود را در جای دیگر مانند داخل کابینت قرار دهید.

4- استفاده از یک مسواک بیشتر از ۳ ماه: میانگین عمر مسواک حدود ۳ ماه است. پس از ۲۰۰ بار استفاده، موی مسواک شکسته می‌شود و موی شکسته مسواک دهان و دندان شما را به درستی تمیز نمی‌کند.

5- مسواک زدن به دفعات زیاد و بسیار محکم: مسواک زدن بیش از ۳ بار در روز توصیه نمی‌شود چون ریشه دندان را در معرض تحریک قرار می‌دهد و منجر به تحریک لثه ها می‌گردد. مسواک زدن محکم و با شدت زیاد موجب ساییدگی مینای دندان می‌شود. بهترین حالت، مسواک زدن ملایم ۲ الی ۳ بار در روز است.

Soft or hard toothbrush 1

خونریزی لثه موقع مسواک زدن

خونریزی لثه ها هنگام مسواک زدن یکی از علامت های مهم التهاب و ورم لثه است. گاهی هم به علت استفاده نادرست از نخ دندان و یا کاربرد مسواک نامناسب جراحت هایی در لثه ایجاد میشود. درصورتیکه علائمی مانند درد لثه، خونریزی از لثه، احساس خارش و التهاب در لثه دارید مدامک نیاز دارید که از خلال دندان یا نخ دندان برای کنترل ناراحتی و فشار در لثه ها استفاده کند، حتما برای درمان التهاب لثه با دندانپزشک خود مشورت کنید. گاهی با درمان جرمگیری یک یا چند مرحله و استفاده از دهانشویه به مدت محدود به راحتی مشکل قابل حل است.

طریقه صحیح مسواک زدن

1- مسواک را بر پایه حرکات نرم و دیواره ای روی تمام سطح دندانها حرکت دهید.

2- مسواک زدن زبان را فراموش نکنید تا باکتری ها را از بین ببرید و دهان را خوشبو کنید.

3- فراموش نکنید که مسواک زدن حداقل باید دو دقیقه کامل طول بکشد.

4- دو بار در روز به روش صحیح مسواک بزنید.

هر چند وقت یکبار باید مسواک را تعویض کرد ؟

تعویض هر سه ماه یکبار، با هدف حفظ کارایی مسواک و رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان باید صورت پذیرد. با این حال باید پس از هر بار بیماری یا سرما خوردگی نیز نسبت به تعویض مسواک خود اقدام کنید تا پس از بهبودی، مسواک شما مجدد باعث بیماری شما نشود.

Soft or hard toothbrush 2

بعد از مسواک زدن رعایت کنید:

1- بلافاصله بعد از مسواک زدن دهانتان را نشویید:  

– هیچوقت نباید بلافاصله بعد از مسواک زدن دهانتان را با آب با مقدار زیاد بشورید.
– بعد از برس کردن دندانها هنگام مسواک باید کمی صبر کنید تا فلوراید خمیردندان جذب شود. سپس محتویات داخل دهان را خالی کنید و دهان را با مقدار کمی آب بشورید.
– شستن دندان بلافاصله با آب باعث میشود تا فلوراید جذب دندان نشود و باعث احتمال افزایش پوسیدگی دندان میشود.

2- از دهانشویه استفاده نکنید:

– محققین معتقدند باید از شستن دندانها با دهانشویه خودداری کنید. الکل موجود در دهانشویه باعث خشک شدن دهان میشود. خشکی دهان هم رشد باکتری ها در دهان افزایش میدهد در نتیجه احتمال پوسیدگی دندان با مصرف دهانشویه بیشتر میشود. پس بهتر است از دهانشویه استفاده نکنید یا در صورت استفاده تعداد دفعات آن را کاهش بدهید.

3- زبان خودتان را با استفاده از برس و مسواک مخصوص بشورید:

ما اغلب فراموش میکنیم زبانمان را تمیز کنیم. درصورتی که تمیز کردن زبان یکی از مهم ترین اصول بهداشت دهان و دندان است. حتما باید زبانتان را با مسواک و برس مخصوص زبان تمیز کنید. زبان درصورت تمیز نشدن بستری برای رشد باکتری های مضر در دهان میشود.این باکتری ها احتمال پوسیدگی دندان را بالا میبرند. بسیاری از مواقع هم تمیز نکردن زبان باعث تولید بوی بد در دهان میشود.


مطب دکتر علیرضا صفریان واقع در مشهد، ارائه دهنده خدمات
دندانپزشکی
با بهترین کیفیت 

logo-1


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

چهار × 5 =



کلیه حقوق محفوظ است .