انتخاب دهان شویه مناسب و روش استفاده از آن

انتخاب دهان شویه مناسب و روش استفاده از آن

به همان مقدار که مسواک زدن و نخ دندان برای بهداشت دهان و دندان موثر است، استفاده از دهان شویه نیز برای سلامت لثه و دندانهای شما در طی روز مهم است و به شکل مکملی برای بعد از مسواک و نخ دندان، هر گونه حساسیت لثه و دندان را از بین برده و با کاهش التهابات احتمالی، حسی خوب برای شما ایجاد میکند.

انتخاب دهان شویه مناسب و روش استفاده از آن،.

مزایای استفاده از دهان شویه

1- بوی بد دهان را کاهش می دهد.

2- جلوگیری از تشکیل پلاک دندانی، اگر از دهان شویه های ضد پلاک دندان استفاده شود.

3- پاکسازی باقی مانده غذا از دهان.

4- خوش بو کننده دهان.

5- جلوگیری از تشکیل پوسیدگی.

آیا از دهان شویه استفاده کنیم یا نه؟

بیشتر دندانپزشکان از دهان شویه ها برای رفع بعضی از بیماری های دهان و دندان استفاده میکنند. اما مصرف طولانی مدت این دهان شویه ها موجب از بین رفتن کلسیم موجود در سطح دندان و رویش موهای سیاه بر روی زبان میشود. اگر بوی بد دهان شما در اثر میکروب موجود در دهان شما باشد میتوان با مصرف یک دوره معین از دهان شویه این میکروب ها را از بین برد.
اما در صورت وجود مشکلات گوارش نمیتوان بوی بد دهان را با مصرف دهان شویه از بین برد. دهان شویه های درمانی را بیش از یک هفته استفاده نکنید زیرا باعث تغییر رنگ دندان شما میشود. دهان شویه های معمولی را نیز بیش از مدت 15 الی 20 روز استفاده نکنید زیرا این نوع نیز باعث تغییر رنگ دندان شما خواهد شد.

استفاده از دهان شویه پس از جراحی های ناحیه دهان چه خاصیتی دارد ؟ چه نوع دهان شویه ای برای این کار مناسب است؟

1- بعضی از دندانپزشکان به عنوان درمان کمکی برخی از بیماری های دهان و دندان یا پاکسازی و بهبود سریع تر، پس از جراحی، دهان شویه های حاوی آب اکسیژنه یا سرم شستشو را تجویز میکنند.

2- استیل پیریدینویم از محلول های دهان شویه است که میتوان برای ضدعفونی یا خوشبو کردن دهان خود، 20 قطره از آن را در نصف فنجان آب حل کرد و هر سه ساعت یکبار، دهان را با آن شست.

3- کلروهگزیدین از دیگر محلول های دهان شویه است که میتوان روزی دو بار، در صبح و شب، پس از مسواک زدن مقدار کمی از آن را به مدت 30 ثانیه در دهان قرقره کرد. این محلول برای ضدعفونی کردن و التیام بخشیدن به بافت لثه به کار میرود.

4- برای تأثیر بهتر دهان شویه باید تا 30 دقیقه پس از مصرف، از شستن دهان و نوشیدن مایعات پرهیز کرد.

بهترین زمان استفاده از دهان شویه

1- استفاده از دهان شویه مهم نیست که قبل از مسواک زدن باشد یا بعد استفاده هر دو زمان به یک اندازه موثر است، مهم تر از همه این ها آن است که از دهان شویه با کیفیت استفاده کنید.

2- استفاده از دهان شویه در هر زمان روز قابل استفاده است.

3- مسواک زدن در روز دو بار توصیه میشود استفاده از دهان شویه نیز میتواند به همراه هر بار مسواک زدن یا تنها صبح یا شب انجام شود.

4- اگر از دهان شویه برای مشکلات دهان و دندان، درمان التهاب لثه، بوی بد دهان مزمن و یا حفره های دندان استفاده میکنید حتما قبل از استفاده با دندانپزشک صحبت کنید.

انتخاب دهان شویه مناسب و روش استفاده از آن...

استفاده از دهان شویه ایرانی را توصیه میکنید یا خارجی؟ 

طبق بررسی های انجام شده و مطالعات علمی در دهان شویه های ایرانی نشان داده است که اثرات ضد میکروبی و ضدالتهابی خوبی دارند و استفاده از دهان شویه های ایرانی تأثیر مثبتی بر بهداشت دهان و دندان دارد.

مضرات استفاده از دهان شویه

استفاده از دهان شویه علاوه بر فوایدی که دارد عوارضی را نیز همراه خود دارد که عبارتند از:

1- دهان شویه های حاوی کلرهگزیدین در صورت استفاده دراز مدت دندانها را لکه و دهان را بد مزه میکنند.

2- مصرف بلند مدت دهان شویه های حاوی الکل دهان را خشک میکند و باکتری های خوب را از بین میبرد.

3- دهان شویه ها به مرور زمان لثه را تحریک میکنند.

به خاطر داشته باشید که دهان شویه جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان محسوب نمیشود و تنها زمانی اثر مطلوب را به جا میگذارد را که پس از تمیز کردن فیزیکی به کار برده شود.


مطب دکتر علیرضا صفریان واقع در مشهد، ارائه دهنده خدمات
دندانپزشکی
با بهترین کیفیت 

logo-1


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 20 =