دلایل تغییر رنگ دندان ها

Discoloration of teeth 3

تغییر رنگ دندانها

عادات و مواد غذایی ایجاد کننده لک در دندانها

دخانیات و بسیاری از مواد غذایی باعث ایجاد تغییر رنگ در دندانهای شما میشوند و این موضوع با افزایش سن تشدید هم میشود. مینای دندان با افزایش سن تغییر میکند. مینای دندان به مرور زمان دچار خش ها و خوردگی های بسیار ریزی میشود و مواد رنگزا به مرور به داخل این خش ها نفوذ میکنند و درون آنها قرار میگیرند.

نوشابه و سودا

نوشابه و سودا به دلیل خاصیت اسیدی قوی که دارند به مرور زمان باعث ایجاد تغییر رنگ در دندانها میشوند.

میوه ها

بلوبری، تمشک، آلبالو و به طور کلی هر میوه ای که لباستان را رنگی میکند میتواند باعث ایجاد تغییر رنگ در دندانهای شما هم بشود.

چای، قهوه یا هیچکدام ؟

شاید عجیب باشد ولی با اینکه قهوه خیلی تیره رنگ تر از چای است، چای به مراتب بیشتر از قهوه باعث ایجاد تغییر رنگ در دندان میشود، چیزی که اکثر افراد هر روز میل میکنند، علاوه بر این مصرف نوشیدنی های رنگ زا در صبح بیشتر باعث ایجاد تغییر رنگ در دندانها میشود.

Discoloration of teeth 2

سه عادت مهم برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان

1- فورا مسواک بزنید، وقتی که یک چیز رنگزا مانند چای یا قهوه میخورید یا یکی از کارهایی که باعث تغییر رنگ دندان ها میشوند را انجام میدهید، مانند سیگار کشیدن، بلافاصله بعد آن مسواک بزنید.

2- دهانتان را آب بکشید! بله درست است، اگر در موقعیتی هستید که امکان مسواک زدن را ندارید، دهانتان را آب کشی کنید. با اینکار اقلا بخشی از مواد رنگزا از روی دندانهای شما شسته خواهد شد.

3- به دندانپزشک مراجعه کنید. کارهایی که دندانپزشک برای شما انجام میدهد باعث بازگشت دندان شما به رنگ طبیعی میشود. و در عین حال باعث برطرف شدن خش های میکروسکوپی روی مینای دندان شما میشود و به این ترتیب بعد از مراجعه به دندانپزشک دندانهای شما خیلی دیرتر دچار تغییر رنگ میشوند.

علت تغییر رنگ دندانها چیست ؟

تغییر رنگ دندان علل متفاوتی دارد. بسته به اینکه این غیر رنگ محدود به یک دندان باشد یا اینکه گروهی از دندانها را درگیر کرده باشد. و اینکه اخیرا ایجاد شده یا از هنگام رویش دندان وجود داشته باشند، علت و به تبع آن نوع درمان متفاوت خواهد بود. بهترین کار در این موارد مشاوره با دندانپزشک است تا با توجه به وضعیت دندانها بهترین طرح درمان را برای شما ارائه نماید.

Discoloration of teeth

دلایل تغییر رنگ دندانها

1- مصرف نوشیدنی های رنگی
2- مصرف تنباکو
3- بیماری های مختلف
4- برخی داروها
5- عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
6- عوامل ارثی و ژنتیکی
7- عوامل محیطی
8- آسیب ها و صدمات

چگونه تغییر رنگ دندانها را از بین ببریم ؟

در مواردی که تغییر رنگ دندان به دلیلی مانند مصرف زیاد چای و قهوه ایجاد شده بهداشت دهانی مناسب و استفاده از نخ دندان و شستشوی دندان بعد از مصرف وعده غذایی میتواند در درمان آن موثر باشد.
درصورتی که پالپ (عصب دندان) از بین رفته و یا دندان درمان ریشه شده و دارویی داخل کانال دندان گذاشته شده درمان به سمت استفاده از بلیچینگ داخلی میرود. تغییر رنگ های ناشی از فلوئوروزیس (به جز در موارد خفیف) با استفاده از تتراسایکلین و تغییر رنگ های مادرزادی یک سری تغییرات دائمی هستند و درمان های زیبایی مانند استفاده از لمینت یا روکش های سرامیکی میتواند به درمان آن کمک کند.


مطب دکتر علیرضا صفریان واقع در مشهد، ارائه دهنده خدمات
دندانپزشکی
با بهترین کیفیت 

logo-1


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − ده =