فاصله بین دندان ها چیست و چگونه درمان میشود ؟

The distance between the teeth

فاصله بین دندان ها چیست و چگونه درمان میشود ؟

یکی از نشانه های زیبایی در هر فرد داشتن دندانهای سالم و زیباست. شما ممکن است در طول سال ها به خوبی از دندانهایتان مراقبت های زیادی کرده باشید. مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حتی اگر تمام کارهای لازم را برای دندانهایتان کرده باشید. اما با وجود معضلی مانند فاصله دندانها، نمی­توانید انتظار داشته باشید که دندانها عملکرد خوب خود را همچنان داشته باشند. به عبارتی تمیزی دندان ها همواره تضمینی برای بهبود عملکرد آن ها نیست. برای اینکه در کنار درخشندگی لبخند خود عملکرد گفتاری و جویدنی خوبی داشته باشید لازم است که تمام مشکلات تراز دندانها شامل فاصله بین دندانها را اصلاح و درمان کنید.

The distance between the teeth 3

علل ایجاد فاصله بین دندانی

ناهمخوانی طول قوس فک با دندانها
ناهمخوانی طول قوس فک با دندان میتواند در اثر شرایطی چون افتادن دندان، کوچک بودن دندانها، بزرگ بودن اندازه ی فک و کشیدن دندان که موجب رانده شدن دندانهای مجاور میگردد، پدید آید.

فرنوم بین دندانها
فرنوم یک بافت ضخیم و گوشتی است که در قسمت جلویی دهان وجود دارد و بر روی لثه های فک بالا و پایین مشاهده میشود. در این حالت بعلت وجود بافت پیوندی قرار گرفته در میان دو دندان جلویی از نزدیک شدن آنها به همدیگر جلوگیری میشود.

علت های رفتاری غلط
گاهی شکاف بین دندانها در اثر الگوهای رفتاری نامناسب ایجاد میشود. برای مثال، وقتی یک فاصله کوچکی در دندانهای جلو وجود دارد، برخی از افراد زبان خود را به دندانهای جلو فشار میدهند که این امر میتواند فاصله بین دندان موجود را زیادتر کند. اگر زبان خود را محکم در برابر دندان جلوی خود فشار بدهید، میتواند مشکل شما را بدتر کند و فضای بین دندانهای شما را گسترش دهد.

عوامل جدی تر
بروز تومور در دهان و یا استخوان های فک میتواند فاصله بین دندان ایجاد کند. که خوشبختانه این تومورها بسیار نادر هستند، بسیار شایع تر از تومورها، بیماری های لثه هستند که میتوانند باعث ایجاد فاصله بین دندانها شوند. بیماری های لثه میتوانند باعث تحلیل و تضعیف استخوان فک شوند. در اثر ضعیف شدن استخوان فک، ممکن است موقعیت دندانها تغییر کند. این بیماری نیز باید توسط یک دندانپزشک درمان شود.

The distance between the teeth 1

آیا فاصله بین دندانی برای سلامت دهان ودندان مشکل ایجاد می کند؟

متاسفانه بله، اگر فاصله بین دندانی داشته باشیم امکان گیر کردن غذا در لای دندانها را داریم که به مرور باعث میشود که دندانها پوسیده شوند.

بستن فاصله بین دندانی یا دیاستم

فاصله بین دندانها معمولا باعث میشود که زیبایی و جذابیت لبخند کمتر شود. درصورتی که فاصله بین دندانها کم باشد میتوان این فاصله را با ترمیم کامپوزیت پر کرد. درصورتی که این فاصله زیاد باشد باید توسط ونیر کامپوزیت اصلاح شود. بدین ترتیب که کل سطح دندان با کامپوزیت پوشانده میشود و فاصله بین دندانها نیز پر میشود.
دیاستم یا فاصله بین دندانی همانند بسیاری از مسائل دیگر طرح درمان های مختلفی دارد. میزان فاصله بین دندانی و تعداد دندانهایی که با هم فاصله دارند از عوامل تعیین کننده طرح درمان هستند. درصورتیکه فاصله کم یا متوسط باشد و فقط از یک طرف دندان باشد، فقط با اضافه کردن کامپوزیت به سطح دندان درمان میشود. درصورتیکه دیاستم از دو طرف دندان باشد، یعنی نیاز به افزایش کامپوزیت به دو طرف دندان باشد، یا به اصطلاح تعداد دندانهای بیشتری را درگیر کند، در این صورت با توجه به شرایط موجود معمولا از ونیر (لمینت) کامپوزیتی و گاهی از لمینت سرامیکی استفاده میشود.

با فاصله دندانهایم چه کنم؟

درصورتیکه این فاصله به تازگی در بین دندانها ایجاد شده، ممکن است به علت بیماری لثه یا عادات دهانی مانند فشار دادن زبان بین دندانها باشد، در این صورت بهتر است به فکر درمان آن باشد. چنانچه هیچ مشکلی وجود ندارد و از ظاهر دندانهای خود راضی هستید، به آنها دست نزنید. ولی درصورت تمایل، برای بستن این فاصله میتوانید یکی از سه روش درمانی کامپوزیت یا لمینت چینی (Porcelain Laminate Veneer) یا ارتودنسی را انتخاب کنید.

The distance between the teeth 2


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + چهارده =